Нацрада оштрафувала NewsOne на 105 тис грн за розпалювання ворожнечі та заборонила ще три російські телеканали

За поширення мови ворожнечі телеканал «NEWSONE» отримав попередження від регулятора і має сплатити понад сто тисяч гривень штрафу

За результатами позапланової перевірки, яка підтвердила порушення  ТОВ «Новини 24 години» (супутниковий телеканал «NEWSONE»), м. Київ, норм чинного законодавства регулятор на засіданні 27 лютого визнав у висловлюваннях, що були поширені 5 листопада 2019 року в ефірі цього мовника, наявність закликів до розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті. Тому Національна рада застосувала до мовника дві санкції – «оголошення попередження» і «стягнення штрафу».

Численні висловлювання ведучого програми Руслана Коцаби, які прозвучали в передачі «Я так думаю» (початок о 23:25, «прямий ефір»), свідчать про нехтування нормами міжнародного права та законів України, які забороняють поширювати мову ворожнечі та ненависті. Ведучий неодноразово вдавався до маніпулювання фактами і поширював пропагандистські наративи, що подібні  до офіційної політичної та пропагандистської позиції Російської Федерації, визнаної Верховною Радою України і міжнародною спільнотою більшості країн Європи країною-агресором, та мають ознаки таких, що базуються на упередженості, маніпулюванні суспільною свідомістю, зокрема шляхом поширення неповної або упередженої інформації.



«І ніякі ці всі формати – женевський, нормандський, мінський, різноманітні формули Штайнмаєра і тому подібне. Вони не ліквідують наслідків тодішнього конфлікту. Тільки виявлення справжніх причин конфлікту дасть нам правильну форму для усунення цього громадянського конфлікту. Досить, знаєте вже, поділу: наші-ваші, ватники-вишеватники, сталінці-ленінці-бандерівці. Пора нарешті повертатися у правове поле. Тобто конституційно чи неконституційно, законно чи незаконно – ось такі критерії і водночас ключик до вирішення проблеми Донбасу. Пан Зеленський, як і свого часу П.О. Порошенко, як мантру повторює: «Мир, мир на Донбасі», але війна триває. Військовий бюджет не скорочується. Шостий рік, уявіть собі, шостий рік, нічого не міняється. Пора вже пану Зеленському визначитися, чи він продовжує криваву вакханалію попередньої банди, чи все ж хоче увійти у підручники з новітньої історії України як миротворець, який приніс мир на Донбас, а відтак всім нам, українцям…», це лише одна цитата із багатьох, яка наочно підтверджує тезу ведучого, яка червоною ниткою проходить через усю передачу, що Україна сама розв’язала війну на Донбасі й тільки від неї залежить, коли ця війна закінчиться.

У передачі подавалася лише одна думка щодо питань, які мають надважливе значення для національної безпеки України.  Інших поглядів чи ознак дискусії з питань «акцій громадянського протесту в Україні з 21.11.2013 по 21.02.2014», «збройної агресії Російської Федерації», «анексії Криму» та «окупованих Російською Федерацією частини Донецької та Луганської областей України» під час трансляції передачі не прозвучало. Таким чином, мовник порушив права глядачів на об’єктивну інформацію та зловживав правом телеканалу на свободу висловлення думок, що суперечить міжнародним та українським правовим актам щодо агресії проти України.

Стаття 10 Європейської конвенції з прав людини передбачає право на свободу вираження поглядів, проте частина друга цієї статті регламентує, що здійснення цих свобод, оскільки воно пов’язане з обов’язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Національна рада раніше також звернулася щодо зазначеного ефіру ТОВ «Новини 24 години» за висновками до Незалежної медійної ради. Вони були оприлюднені 30 січня 2020 року.

Згідно з аналізом фахівців медіагалузі у висловлюваннях Руслана Коцаби, що прозвучали в прямому ефірі 05.11.2019 у передачі «Я так думаю», наявні ознаки мови ворожнечі щодо учасників АТО/ООС та учасників Революції гідності. Також телеканал у цьому випуску передачі не дотримався вимог достовірності подання інформації та систематично не дотримується вимог щодо об’єктивності (неупередженості), повноти й збалансованості подання інформації.

Під час розгляду цього питання на засіданні Національної ради був присутній голова Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова Нестор Шуфрич, який запропонував членам Національної ради перенести його розгляд, зважаючи на таке прохання ТОВ «Новини 24 години», висловлене в листі. Він також звернув увагу на те, що питання стосовно цього мовника стало резонансним у суспільстві та «викликає співчуття до його колективу». На думку народного депутата, щоб уникнути звинувачень у тенденційності й упередженості, а також беручи до уваги рішення суду першої інстанції, який визнав, що призначення Національною  радою перевірки ТОВ «Новини 24 години» було неправомірним, це питання треба перенести і розглядати у присутності керівників компанії.

Члени Національної ради пояснили, що виконали всі процедурні вимоги щодо розгляду матеріалів перевірки ліцензіата, оскільки телеканалу «NEWSONE» у визначений законом термін вручено повідомлення про розгляд на засіданні 27 лютого 2020 року. Рішення суду першої інстанції не набрало законної сили і оскаржується в апеляційному суді, ухвали про заборону розгляду цього питання наразі немає. Тому регулятор має всі підстави розглянути результати позапланової перевірки.

До того ж, редакційна рада телеканалу та увесь колектив «NEWSONE», про який згадував Нестор Шуфрич,  могли би обговорити питання стосовно порушення вимог власного статуту, в якому йдеться про дотримання принципів об’єктивності і плюралізму та неприпустимість перекручування інформації.

Таким чином, керуючись абзацом третім, четвертим і дев’ятим частини другої статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», Національна рада визнала порушення та оголосила попередження ТОВ «Новини 24 години». Також відповідно до статті 72 цього закону застосувала до мовника санкцію «стягнення штрафу» за вчинення порушень, передбачених частиною восьмою цієї статті. Сума штрафу становить 25%  ліцензійного збору, для «NEWSONE» це буде 105 625,50 грн (сто п’ять тисяч шістсот двадцять п’ять гривень 50 копійок). Штраф до Державного бюджету має бути сплачений у тридцятиденний термін, за такий самий період ліцензіат має увідповіднити своє мовлення законодавчим вимогам.

Джерело

 

Телеканали «Еврокино», «ТОПШОП ТВ» і «Зоопарк» не дозволено ретранслювати у кабельних мережах України

На засіданні 27 лютого Національна рада внесла зміни до Переліку іноземних програм, зміст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і законодавства України, а саме: вилучила з нього телеканали «Еврокино», «ТОПШОП ТВ» і «Зоопарк».

Відповідні рішення члени Національної ради підтримали одноголосно. Країною-правовласником усіх трьох програм є Російська Федерація, ліцензії на мовлення телеканалів видані Роскомнадзором, мова ведення програм – російська.

Для вилучення з Переліку трьох телеканалів, що належать до юрисдикції Російської Федерації, яку законодавством України визнано державою-окупантом та державою-агресором,  у рішеннях наведено такі законодавчі підстави:

За рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 25.01.2015, введеним в дію Указом Президента № 85/2015 від 14.02.2015 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25 січня 2015 року «Про надзвичайні заходи протидії російській загрозі та проявам тероризму, підтримуваним Російською Федерацією», Кабінету Міністрів України за участю Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення було доручено вжити невідкладних заходів щодо припинення російської інформаційної агресії, здійснюваної з використанням іноземних та вітчизняних засобів масової інформації. З огляду на це того ж року Національна рада ухвалила рішення, відповідно до якого тимчасово припинено розгляд питань щодо визнання змісту програм адаптованим до вимог законодавства України, правовласники (виробники) яких підпадають під юрисдикцію Російської Федерації.

Також згідно з положеннями Доктрини інформаційної безпеки України, затвердженої Указом Президента України від 25 лютого 2017 року № 47/2017, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення відповідно до компетенції бере участь у забезпеченні захисту українського інформаційного простору від пропагандистської аудіовізуальної та друкованої продукції держави-агресора.

Зважаючи на особливі умови і ведення проти України агресивної інформаційної війни не лише на її території, але й у світі, забезпечення реалізації Доктрини можливе лише за умови належної координації заходів, здійснюваних усіма державними органами.

Крім того, до Національної ради звернулася компанія ТОВ «Студіо Модерна», якій належало право на розповсюдження програми «ТОПШОП ТВ» на території України, з проханнями вилучити відповідну програму з Переліку іноземних програм. Відповідне прохання компанія аргументувала тим, що на цей час вона не розповсюджує і не має наміру розповсюджувати надалі канал «ТОПШОП ТВ» у кабельних мережах України.

Керуючись  нормами частини другої статті 42 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», статтями 15, 17, 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» та іншими нормативно-правовими документами,  регулятор скасував  свої попередні рішення щодо програм «Еврокино», «ТОПШОП ТВ» і «Зоопарк» та вилучив їх із переліку іноземних програм, дозволених для ретрансляції на території України.

Джерело

Поділитися:
Share