Збереження, інтерпретації та презентації травматичної історії в музеях (фото)
Збереження, інтерпретації та презентації травматичної історії в музеях. Відкрита дискусія на таку тему відбулася 22 лютого в Малій Галереї Мистецького Арсеналу за участю музейників, істориків і професійної спільноти. Обговорили виклики, що стоять перед музейними закладами при переосмисленні й представленні складних сторінок історії.
Доповідачами були: Елейн Ґуріан, США – консультант багатьох музеїв світу, викладач музеології. Юлія Ваганова – Заступник генерального директора з музейної та виставкової діяльності Національного комплексу Мистецький Арсенал. Анастасія Гайдукевич – начальник відділу музейної справи Українського інституту національної пам’яті. Ігор Пошивайло – Генеральний директор Національного музею Революції Гідності.
“В нас і в народі, і в музеях, як наслідок, досі сприймають учасників історичних процесів строго як поганих і хороших. Усюди ці “наші” та “їхні”. Світлі проти темних. Багатьох провінційних закладів піддаються спокусі залишатись актуальними в дуже лінивий спосіб: замінити хороших радянських на хороших українських, але не прибрати рядянську подачу – її менторськість, патетику, возвеличування єдиноправильної позиції”, – зауважила Юлія Ваганова.
“Скажу зі свого досвіду відвідування закордонних музеїв. Наразі – на прикладі Італії. Тамтешні музеї уникають слова “герой”. Я замислювалася над природою цього поняття. Чи героїзація – це щось завжди властиве людям. Можливо, люди втілюють у образі героя якісь свої прагнення, віру в захищеність. Але чи повинен наслідувати це і музей? Я особисто – за те, щоб у музеях замість плекання культу героя, висвітлювали звичайні людські риси персонажів, і зацікавлювали цим. Щоб музей більше ставив запитання і лишав місце, яке відвідувачі зможуть заповнити, виходячи зі свого життєвого досвіду та контексту, в якому перебувають”, – пояснила Анастасія Гайдукевич.
“З пошуком компромісу стикаються не лишень установи, що мають дотичність до історичних питань. Протистояння повсюду. Наприклад, раціональне проти містичного. Еволюція проти семи днів творення світу. Природничий музей має пам’ятати про затятих дарвіністів і затятих прихильників Святого письма. Знайте, що будь-яка однобічність звужує вашу аудиторію. Якщо в добрих тонах висвітлювати лиш одну сторону конфлікту, до вас не прийдуть прихильники іншої. А музеї Голокосту створені перш за все для тих, хто їх заперечує”, – зауважила Елейн Ґуріан.